Het Ronaldo-effect
De meest spraakmakende transfers van de laatste jaren? Wat dacht je bijvoorbeeld van Cristiano Ronaldo van Manchester United naar Real Madrid, Gonzalo Higuaín van Napoli naar Juventus, Neymar van Santos naar Barcelona, Neymar van Barcelona naar PSG en Ronaldo van Real naar Juventus? Al die transfers zorgden niet alleen voor een hoop opschudding bij zowel de oude als nieuwe clubs, maar zorgden ook voor een boost in de verkoop van voetbalshirts. Want als dit soort transfers worden gemaakt dan volgen al snel de eerste verkoopcijfers van voetbaltenues met bedrukking. Voor de clubs vormt het een bron van inkomsten die na een grote uitgave wel heel erg goed van pas komen. En geef ze eens ongelijk.
De fabrieken draaien overuren
De afgelopen zomer was er bijvoorbeeld een hoop te doen om Cristiano Ronaldo. Eerst pakte hij de Champions League om daarna voortvarend te beginnen aan het WK. Na de toch enigszins onverwachte uitschakeling van Portugal tijdens het wereldkampioenschap kwam de geruchtenmachine nog meer op stoom. Want zou de Portugese superster nou bij Real blijven of niet? Op 10 juli werd de overgang naar het Italiaanse Juventus aangekondigd en dat zou voor een complete gekte in Italië zorgen. Zo stond het vliegveld vol en hadden de fabrieken van de voetbalshirts het nog nooit zo druk gehad in aanloop naar het nieuwe seizoen. Zo’n beetje elk voetbalshirt dat in juli werd besteld had de naam van Cristiano Ronaldo achterop gedrukt. En dat zal voorlopig nog wel even zo voortduren.
Niet iedereen is blij
Toch was niet iedereen blij met de komst van Ronaldo. De werknemers van Fiat verafschuwden namelijk de transfer van de nieuwe nummer 7 naar Juve. De overgang kostte namelijk 105 miljoen euro en dat terwijl de medewerkers van sponsor Fiat al tien jaar lang geen loonsverhoging meer hadden gekregen. Toen ook nog eens bekend werd gemaakt dat Fiat aanbood om mee te betalen aan Ronaldo’s jaarsalaris van € 30 miljoen, viel dat in slechte aarde bij de werknemers van het bedrijf. Toch liep het allemaal met een sisser af. Aan het verzoek om het werk stil te leggen gaven uiteindelijk maar 5 medewerkers gehoor. Want dat Ronaldo écht naar Juve is gekomen is stiekem toch wel een droom die uitkomt. Desondanks hopen we toch dat ook de medewerkers kunnen mee profiteren van de successen die Ronaldo naar Turijn brengt. Want niet alleen stegen de aandelen van de club, ook de uitzendrechten krijgen een flinke boost. Tijd voor een verdiende loonsverhoging dus.